Mitjançant la seva publicació en el BOE del 31 de desembre va entrar en vigor el Real Decreto-ley 20/2011, de mesures urgents en matèria pressupostària, tributària i financera per a la correcció del dèficit públic.
Una part del seu contingut afecta directament als ens locals.
En un butlletí anterior vam fer esment de l’efecte sobre l’IBI urbana. En aquest butlletí volem fer esment a dos aspectes continguts en la norma i que també afecten especialment els nostres ajuntaments: el personal dels ens locals i l’endeutament.
NOVETATS I LIMITACIONS EN RELACIÓ AL PERSONAL DELS ENS
LOCALS
LOCALS
RETRIBUCIONS DEL PERSONAL
Durant l’any 2012 les retribucions del personal del sector públic no podran experimentar cap augment respecte les vigents a 31 de desembre de 2011.
D’acord amb això per a l’any 2012 s’aplica de nou congelació salarial a les retribucions del sector públic.
Quedarien fora d’aquesta limitació els triennis que es puguin meritar durant l’any i que han de ser liquidats als treballadors a qui els corresponguin, calculats això si d’acord amb els imports vigents per aquest concepte en el 2011.
Durant l’any 2012 les administracions públiques tampoc podran fer aportacions a plans de pensions o contractes d’assegurança que cobreixin la contingència de jubilació.
OFERTA DE TREBALL PÚBLIC
Durant l’any 2012 l’Estat preveu la congelació de l’oferta de treball públic en totes les administracions.
Com a regla general (sols hi ha excepcions per a l’exèrcit) durant el 2012 no es podrà incorporar nou personal excepte aquell que es derivi de l’execució de processos selectius corresponents a ofertes de treball d’exercicis anteriors.
Tampoc es podrà contractar personal laboral temporal ni nomenar funcionaris interins funcionaris interins.
No existeixen excepcions especificades i sols es preveu que es pugui contractar aquest personal en casos excepcionals per a cobrir necessitats urgents, restringits en sectors professionals que es considerin prioritaris o que afectin el funcionament de serveis públics essencials, amb expressa autorització del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas.
En quan a la jornada laboral del personal dels ens locals també els és aplicable l’article 4t de la norma, que fixa que aquesta jornada no serà inferior a un promig setmanal de 37,5 hores.
A partir de l’1 de gener de 2012 la jornada de treball dels funcionaris públics locals no podrà ser inferior a 1.747 hores anuals.
A l’hora de valorar aquestes limitacions que ha fixat l’Estat en relació a la contractació de nou personal, hem de fer algunes apreciacions:
• En una nova intromissió de l’Estat en l’autonomia municipal, es legisla de manera unilateral i sense tenir en compte les particularitats de cada ajuntament. La pretesa voluntat de reduir el dèficit limitant la despesa pública no té en consideració l’existència d’ajuntaments i ens territorials amb economies sanejades i que poden incrementar el seu capítol 1 del pressupost sense que això
tingui cap tipus de conseqüència.
• No queda clar com afectaran aquestes limitacions a les possibles necessitats
per a cobrir serveis municipals que poden requerir eventualment de la contractació de nou personal. A tall d’exemple, si no es poden cobrir vacants amb funcionaris interins, s’hauran de deixar descoberts serveis quan es produeix una eventual baixa del personal?.
• Fins a on arribarà el control de l’Estat sobre el compliment d’aquesta norma?. Possiblement ens trobem davant un nou supòsit en el qual alguns ajuntaments optin per no fer-ne cas, esperant en tot cas veure quina és la reacció de la Subdelegació del Govern o del Ministerio de Administraciones Públicas.
ENDEUTAMENT MUNICIPAL
La disposició addicional catorzena prorroga per al 2012 les restriccions per a la concertació d’operacions de crèdit per part dels ens locals que, per al 2011, va introduir l’article 12,2) del Real Decreto Ley 8/2010.
Es realitzen actualitzacions de les referències temporals que serveixen com a magnitud per als càlculs, així, per a la determinació de l’estalvi net i dels ingressos corrents a efectes de calcular el nivell d’endeutament, es tindran en compte la liquidació del pressupost de l’exercici 2011 i, a efectes del càlcul del capital viu pendent d’amortització, es comptaran totes les operacions vigents a 31 de desembre de 2011.
Les entitats locals que liquidin el 2011 amb estalvi net positiu podran concertar en el 2012 operacions de crèdit a llarg termini per a finançar inversions, sempre i quan el volum total del capital viu de deute no excedeixi del 75% dels ingressos corrents liquidats.
Les entitats locals que no compleixin els dos requisits (estalvi net positiu i volum de deute no superior al 75% dels ingressos corrents liquidats) no podran concerta en cap cas, durant l’exercici 2012, operacions de crèdit a llarg termini.
Es prorroguen les limitacions d’operacions a curt termini, les quals han d’estar cancel Clades en el mateix exercici que es formalitzen.