La convocatòria de Plens Extraordinaris

En resposta a consultes que hem atès des del servei d’assessorament, us adjuntem informació relativa a la convocatòria i la formulació de l’ordre del dia dels plens ordinaris.

Hem de tenir clar que l’ordre del dia el fixa l’alcalde i que pot incloure o no les propostes i mocions que haguem pogut presentar.

En el supòsit de trobar-nos amb la negativa a incloure les nostres propostes podem recórrer a demanar la convocatòria de plens extraordinaris, fins a un màxim de tres a l’any.

Aquests plens extraordinaris s’han de convocar obligatòriament i amb l’ordre del dia que nosaltres proposem.


NORMACIÓ BÀSICA:

1.- Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local (LBRL)

2.- Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei municipal i de Règim local de Catalunya (DL 2/2003)

3.- Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, del Reglament d’Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals (RD 2568/1986).



L’ORDRE DEL DIA EN ELS PLENS ORDINARIS

La convocatòria dels plens municipals ha d’incloure l’ordre del dia corresponent.
La qüestió és qui fixa aquest ordre del dia.
Per una banda hem de dir que tots els grups polítics tenen el dret a presentar propostes a incloure en aquest ordre del dia.
106.1 Els grups o un mínim de tres membres de la corporació poden presentar al ple propostes de resolució per a debat i votació. En el cas que no s’hagin constituït grups, aquest dret correspon a tots els regidor individualment.
(DL 2/2003)
La presentació de les propostes es pot fer presentant-les en el registre d’entrada de l’Ajuntament abans de la convocatòria del Ple, per tant s’ha d’estar atent a la periodicitat dels plens per tal de no trobar-se amb la convocatòria ja formalitzada. En aquest darrer cas s’hauria de recórrer a demanar la inclusió del punt per via d’urgència.
106.2 S’han d’incloure en l’ordre del dia les propostes presentades abans d la convocatòria del ple. Si la proposta es presenta després només es pot procedir al debat i la votació mitjançant acord previ del ple que n’apreciï la urgència, adoptat per majoria absoluta. (DL 2/2003)
Aquest article de la llei catalana entra en contradicció amb el Reial Decret 2568/1986, que atorga la competència de confeccionar l’ordre del dia a l’Alcalde:
82.1 L’ordre del dia de les sessions serà fixat per l’Alcalde President assistit de la Secretaria. Podrà així mateix disposar de l’assistència dels membres de la Comissió de Govern i, on aquesta no existeixi, dels tinents d’Alcalde, i consultar si ho estima oportú als portaveus dels grups existents en la Corporació.
Vist això, en alguns ajuntaments pot succeir que els grups municipals a l’oposició presentin en temps i en forma propostes d’acord o mocions i que l’Alcalde no les introdueixi en l’ordre del dia.

En el cas que això succeeixi és oportú demanar la paraula en l’inici del ple en el qual no s’han incorporat les propostes i blasmar l’actitud poc democràtica o respectuosa de l’Alcalde, recordant-li el que estableix la legislació catalana al respecte.

Si això darrer no produeix els efectes esperats o la rectificació de l’Alcalde, es pot optar per convocar des de l’oposició un ple extraordinari que podem utilitzar per a incloure en l’ordre del dia totes aquelles propostes o mocions que ens foren rebutjades.

CONVOCATÒRIA DE PLENS EXTRAORDINARIS A PROPOSTA DELS REGIDORS

El nombre legal de regidors que poden subscriure la convocatòria d’un ple extraordinari és de com a mínim d’una quarta part d’aquests (art. 46 de la LBRL).

En l’escrit demanant la convocatòria s’haurà de transcriure el raonament i les propostes d’ordre del dia que s’inclouran en el Ple. La sol.licitud s’haurà de fer per escrit signat personalment per tots els que la subscriuen (Art.78. RD 2568/1986).

Cada regidor pot subscriure un màxim de tres convocatòries de Ple extraordinari a l’any. La relació d’assumptes inclosos en l’escrit no exclou la facultat de l’Alcalde per a determinar els punts de l’ordre del dia, si bé la exclusió d’algun assumpte proposat haurà de ser , en aquest cas, motivada (Art. 78 RD 2568/1986).

Aquest Ple no podrà demorar-se per més de quinze dies hàbils des de la data que fou sol.licitat.

Si l’Alcalde no convoca el ple extraordinari sol.licitat dins aquest termini, el Ple quedarà automàticament convocat per al dècim dia hàbil següent al de la finalització d’aquest termini, a les dotze hores, la qual cosa haurà de ser notificada pel Secretari de la Corporació a tots els membres de la Corporació.

Aquest Ple quedarà vàlidament constituït s’hi hi ha el quòrum necessari. És en el cas que no existeixi aquest quòrum quan es deixarà sense efecte la convocatòria
posposant l’estudi dels assumptes inclosos en l’ordre del dia per a la primera sessió que es celebri amb posterioritat, sigui ordinària o extraordinària (Art. 90.2 ROF).

IMPORTANT: AL DOCUMENT DEMANANT LA CONVOCATÒRIA DEL PLE, SEGONS EL MODEL QUE S’ADJUNTA, S’HAURAN D’AFEGIR ELS DOCUMENTS QUE CONTENEN LES PROPOSTES

>> enllaç al document