El 30 d’abril es va publicar la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostària i de Sostenibilitat Financera, la qual entra en vigor a partir del dia 2 de maig.
Els principals aspectes d’aquesta Llei es poden resumir en els següents punts:
· En l’àmbit subjectiu la norma afecta a totes les Administracions Públiques, incloses les Comunitats Autònomes i les Corporacions Locals.
· Les polítiques de la despesa pública s’hauran de fer en un marc de planificació plurianual i de programació atenent la situació econòmica, els objectius de la política econòmica i el compliment dels principis d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. Tota actuació que afectin les despeses i els ingressos haurà de valorar els efectes i supeditar-se de manera estricta al compliment de les exigències dels principis d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
· Es donarà prioritat absoluta al pagament del deute públic. El pagament dels interessos i el capital del deute públic de les Administracions tindrà prioritat absoluta davant qualsevol altra despesa.
· Les Administracions hauran d’elaborar un marc pressupostari a mig termini que serveixi per a programar de manera coherent els objectius d’estabilitat pressupostària i de deute públic. Aquesta programació serà d’un període mínim de tres anys i hauran de fer una projecció de les principals partides d’ingressos i despesa.
· Els pressupostos de cada Administració s’hauran d’acompanyar d’informació precisa per relacionar el saldo resultant dels ingressos i de les despeses del Pressupost i de la necessitat de finançament.
· Abans de l’1 d’octubre de cada any les Comunitats Autònomes i les Corporacions Locals hauran de remetre al Ministeri d’Hisenda informació de les línies fonamentals que continguin els seus pressupostos a efectes de donar compliment als requeriments de la normativa d’estabilitat financera.
· Les Administracions hauran d’aprovar un límit màxim de la despesa no financera coherent amb l’objectiu d’estabilitat pressupostària que marcarà el sostre de l’assignació de recursos dels seus pressupostos.
· Les Administracions hauran d’incloure en els seus pressupostos una dotació diferenciada de crèdits pressupostaris que es destinarà, si cal, a atendre necessitats de caràcter no discrecional i no previstes en el pressupost inicialment aprovat i que es puguin presentar al llarg de l’exercici. La quantia i les condicions d’aquesta dotació la determinarà la mateixa Administració.
· Les Administracions hauran de fer un seguiment de l’execució pressupostària i ajustar la despesa de l’exercici per a garantir que al seu tancament no s’incompleix l’objectiu d’estabilitat financera.
· El volum de deute públic del conjunt de les Administracions no podrà superar el 60% del Producte Interior Brut. Aquest límit es distribueix en un 44 % per a l’Estat, un 13 % pel conjunt de les Comunitats Autònomes i un 3% pel conjunt de les Administracions Locals. Si aquest volum de deute públic es situa per sobre del 95% d’aquests límits l’Administració corresponent no podrà fer operacions d’endeutament que no siguin operacions de tresoreria.
· En el supòsit de liquidació pressupostària amb superàvit aquest sols es podrà destinar a reduir l’endeutament net. Els ingressos que s’obtinguin per sobre de les previsions també s’hauran de destinar exclusivament a reduir el nivell de deute.
· En el primer semestre de cada any el Govern estatal fixarà l’objectiu d’estabilitat i l’objectiu de deute públic per al conjunt i per a cada un dels sectors.
· Si s’incompleix l’objectiu d’estabilitat o de deute, tota operació d’endeutament requerirà d’autorització per part de l’òrgan responsable de tutela financera de l’Estat o la Comunitat Autònoma.
· L’Administració afectada haurà d’elaborar un pla econòmic-financer que s’haurà d’aprovar en el Ple.
· Les diputacions, capitals de província o comunitat autònoma i els municipis de més de 75.000 habitants hauran de trametre aquest pla al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, qui l’haurà d’aprovar.
Podeu consultar el text íntegre d’aquesta llei a : Ley 2/2012
Els principals aspectes d’aquesta Llei es poden resumir en els següents punts:
· En l’àmbit subjectiu la norma afecta a totes les Administracions Públiques, incloses les Comunitats Autònomes i les Corporacions Locals.
· Les polítiques de la despesa pública s’hauran de fer en un marc de planificació plurianual i de programació atenent la situació econòmica, els objectius de la política econòmica i el compliment dels principis d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. Tota actuació que afectin les despeses i els ingressos haurà de valorar els efectes i supeditar-se de manera estricta al compliment de les exigències dels principis d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
· Es donarà prioritat absoluta al pagament del deute públic. El pagament dels interessos i el capital del deute públic de les Administracions tindrà prioritat absoluta davant qualsevol altra despesa.
· Les Administracions hauran d’elaborar un marc pressupostari a mig termini que serveixi per a programar de manera coherent els objectius d’estabilitat pressupostària i de deute públic. Aquesta programació serà d’un període mínim de tres anys i hauran de fer una projecció de les principals partides d’ingressos i despesa.
· Els pressupostos de cada Administració s’hauran d’acompanyar d’informació precisa per relacionar el saldo resultant dels ingressos i de les despeses del Pressupost i de la necessitat de finançament.
· Abans de l’1 d’octubre de cada any les Comunitats Autònomes i les Corporacions Locals hauran de remetre al Ministeri d’Hisenda informació de les línies fonamentals que continguin els seus pressupostos a efectes de donar compliment als requeriments de la normativa d’estabilitat financera.
· Les Administracions hauran d’aprovar un límit màxim de la despesa no financera coherent amb l’objectiu d’estabilitat pressupostària que marcarà el sostre de l’assignació de recursos dels seus pressupostos.
· Les Administracions hauran d’incloure en els seus pressupostos una dotació diferenciada de crèdits pressupostaris que es destinarà, si cal, a atendre necessitats de caràcter no discrecional i no previstes en el pressupost inicialment aprovat i que es puguin presentar al llarg de l’exercici. La quantia i les condicions d’aquesta dotació la determinarà la mateixa Administració.
· Les Administracions hauran de fer un seguiment de l’execució pressupostària i ajustar la despesa de l’exercici per a garantir que al seu tancament no s’incompleix l’objectiu d’estabilitat financera.
· El volum de deute públic del conjunt de les Administracions no podrà superar el 60% del Producte Interior Brut. Aquest límit es distribueix en un 44 % per a l’Estat, un 13 % pel conjunt de les Comunitats Autònomes i un 3% pel conjunt de les Administracions Locals. Si aquest volum de deute públic es situa per sobre del 95% d’aquests límits l’Administració corresponent no podrà fer operacions d’endeutament que no siguin operacions de tresoreria.
· En el supòsit de liquidació pressupostària amb superàvit aquest sols es podrà destinar a reduir l’endeutament net. Els ingressos que s’obtinguin per sobre de les previsions també s’hauran de destinar exclusivament a reduir el nivell de deute.
· En el primer semestre de cada any el Govern estatal fixarà l’objectiu d’estabilitat i l’objectiu de deute públic per al conjunt i per a cada un dels sectors.
· Si s’incompleix l’objectiu d’estabilitat o de deute, tota operació d’endeutament requerirà d’autorització per part de l’òrgan responsable de tutela financera de l’Estat o la Comunitat Autònoma.
· L’Administració afectada haurà d’elaborar un pla econòmic-financer que s’haurà d’aprovar en el Ple.
· Les diputacions, capitals de província o comunitat autònoma i els municipis de més de 75.000 habitants hauran de trametre aquest pla al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, qui l’haurà d’aprovar.
Podeu consultar el text íntegre d’aquesta llei a : Ley 2/2012