AVANTPROJECTE DE LLEI DE TRANSPARÈNCIA


El govern espanyol està tramitant la nova Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern que suposarà algunes modificacions substancials en la normativa i alguns procediments que afecten els ens locals, en particular la Llei de bases de règim local i la normativa sobre procediment administratiu (Llei 30/1992).

L’objecte de la llei és ampliar i reforçar la transparència de l’activitat pública, reconèixer i garantir el dret d’accés a la informació i establir obligacions de bon govern que han de complir els responsables públics així com les conseqüències derivades del seu incompliment.

L’avantprojecte també obre la porta a que es fixin i es limitin les retribucions dels alcaldes i regidors.

Us avancem un resum del contingut d’aquest nova norma, advertint que no és un text definitiu (per exemple el Consell d’Estat qüestiona alguns dels seus articles) i que ha de superar encara la seva tramitació a les Corts, però el resultat final no diferirà gaire del que ara s’ha posat en coneixement.

Podeu accedir al text complert de l’avantprojecte a: http://www.leydetransparencia.gob.es/anteproyecto/index.htm

La nova llei s’estructura bàsicament en tres blocs: publicitat activa, accés a la informació pública i principis de bon govern.

PUBLICITAT ACTIVA

Les administracions i altres ens del sector públic (organismes autònoms, societats mercantils, fundacions del sector públic, associacions relacionada amb el funcionament i control de l’actuació pública....) publicaran de forma periòdica i actualitzada la informació que sigui rellevant per a garantir la transparència de la seva activitat

Aquesta publicitat es farà mitjançant format electrònic i contindrà informació relativa a les funcions que desenvolupen, la normativa que els és d’aplicació i la seva estructura organitzativa (un organigrama actualitzat que permeti identificar els responsables de les principals unitats administratives).

També es publicaran els plans i programes anuals i plurianuals en els quals hauran de fixar objectius concrets, activitats, mitjans i temps previst per a la seva consecució. El grau de compliment d’aquests plans serà objecte d’avaluació i publicació.

L’article 5è de l’avantprojecte fa una relació de la informació de rellevància jurídica que hauran de publicar les administracions. En relació als ens locals, això implica bàsicament la publicació dels seus reglaments, i ordenances , siguin del tipus que siguin.

L’article 6è estableix la informació econòmico-pressupostària que s’haurà de publicar:

a) Els contractes adjudicats i les dades estadístiques sobre el percentatge en volum pressupostari dels contractes adjudicats.

b) La relació dels convenis subscrits, amb la relació dels firmants, l’objecte i les obligacions econòmiques convingudes.

c) Les subvencions concedides amb indicació de l’import, l’objecte o finalitat i els beneficiaris.

d) Els pressupostos i la informació actualitzada sobre el seu estat d’execució.

e) Les retribucions dels òrgans superiors o directius (inclou els càrrecs electes)

f) La informació estadística per a valorar la qualitat dels serveis públics.

DRET D’ACCÉS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA

El capítol II de la norma vindrà a regular el Dret d’Accés a la Informació Pública.

Aquesta nova regulació ho és per als ciutadans, en aquest sentit la disposició final primera de l’avantprojecte modifica els article 35 h) i 37 de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. Tot el contingut de l’article 37 queda derogat per a fer una remissió directa al redactat del nou avantprojecte.

El dret d’accés a la informació per part dels regidors continuarà regulat per l’article 164.5 de la Llei Municipal i de règim Local de Catalunya , la Llei de Bases de Règim Local i el Reglament d’Organització, Funcionament i Règim Jurídic dels Ens Locals. Amb tot, però, és possible que apareguin confusions o conflictes en relació a la norma que serà d’aplicació per als càrrecs electes..

L’avantprojecte estableix que totes les persones tenen dret a accedir a la informació pública i relaciona en el seu article 10è els límits per a exercir aquest dret. Entre d’altres limitacions existeix també la relativa a la Llei de Protecció de dades personals.

S’exceptua l’exercici del dret a la informació quan:

a) La que estigui en curs d’elaboració o de publicació.

b) La de caràcter auxiliar (notes, borradors, resums, informes i comunicacions internes)

c) Aquella per a la que sigui necessària una acció prèvia de reelaboració.

El dret s’iniciarà amb la presentació sol·licitud que s’haurà de dirigir a l’òrgan titular de la informació. Serà potestativa la inclusió dels motius pels quals es demana la informació i l’absència de motivació no pot ser causa de denegació.

No seran admeses les peticions que vagin dirigides a òrgans que no disposin de la informació, les que siguin manifestament repetitives i tinguin un caràcter abusiu no justificat i les que afectin una pluralitat de persones de les quals es pugui revelar dades personals.

En relació a la tramitació, quan la sol·licitud no identifiqui de forma suficient la informació es concedirà un termini de 10 dies per a que el peticionari la concreti i si la informació pot afectar el dret o els interessos de tercers es concedirà un termini de 15 dies a aquests per a que presentin al·legacions.

El termini per a resoldre la petició d’accés a la informació serà d’un màxim d’un mes i es podrà ampliar un mes més si el volum o complexitat de la informació ho requereix.

Transcorregut el termini màxim per a resoldre s’entendrà que es denega per silenci administratiu negatiu.

L’accés a la informació es realitzarà preferentment a través de la modalitat indicada en la sol·licitud, excepte que no sigui possible o existeixi una alternativa més econòmica.

L’accés serà gratuït excepte en els casos en que s’expedeixin copies o la informació es faciliti mitjançant un format diferent a l’original, en aquest cas es podrà subjectar a una taxa.

Les resolucions podran ser objectes de recursos administratius i contenciosos administratius, afegint la possibilitat de presentar una reclamació davant l’Agència Estatal de Transparència , òrgan de nova creació.

BON GOVERN

El títol segon de l’avantprojecte es dedica a relacionar en el seu article 23 els principis ètics i d’actuació amb els que hauran d’actuar els responsables polítics i alts càrrecs, entre ells els alcaldes i regidors.

En relació als principis ètics, cal considerar que aquests ja estan plenament assumits pels representants i càrrecs electes d'Esquerra i que l'existència d'una relació en una Llei no alterna uns valors en la nostra actuació que hem mantingut com a propis des de sempre.

La relació dels principis d’actuació és més important, atès que a partir d’aquesta es tipifiquen una relació de faltes i sancions. Aquesta és la relació de principis de l’avantprojecte:

a) Desenvolupar l’activitat amb plena dedicació i abstenir-se de realitzar activitats privades que entrin en conflicte amb el càrrec públic.

b) Guardar reserva respecte als fets i informacions que disposin com a càrrecs públics.

c) Posar en coneixement dels òrgans competents les actuacions irregular de les que tinguin coneixement.

d) Evitar accions que posin en risc l’interés públic, el patrimoni de les administracions o la imatge de les institucions.

e) No implicar-se en situacions, activitats o interessos incompatibles amb les funcions públiques o que afectin la seva objectivitat

f) No acceptar regals que superin els usos habituals, socials o de cortesia, ni favors o serveis que puguin condicionar el desenvolupament de les seves funcions.

g) Desenvolupar les funcions amb transparència i accessibilitat respecte els ciutadans

h) Gestionar, protegir i conservar adequadament els recursos públics

i) No utilitzar la seva posició en l’Administració per a obtenir avantatges personals o materials.

A partir d’aquesta relació dels principis d’actuació l’avantprojecte tipifica en els seus articles 24 a 26 el grau de les infraccions.

L’article 25 , en particular, relaciona de manera exhaustiva es infraccions en matèria de gestió econòmico-administrativa, entre les quals hi figuren, per posar uns exemples, la realització de pagaments sense existència de crèdit suficient o l’ incompliment de la normativa sobre Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera.

L’article 26 relaciona les infraccions, distingint entre les molt greus, greus i lleus.

L’article 27 tipifica les sancions en funció de la graduació anterior. Les sancions poden anar des de l’amonestació per a les faltes lleus, fins a las destitució i inhabilitació de càrrecs públics en les molt greus.

LIMITACIÓ DE LES RETRIBUCIONS DELS CÀRRECS ELECTES LOCALS

La disposició final cinquena d’aquest avantprojecte de Llei obre la porta a la limitació de les retribucions dels càrrecs electes que s’ha vingut anunciant.

En concret, aquesta disposició estableix que les lleis de Pressupostos Generals de l’Estat establiran cada any un barem al que hauran d’ajustar-se les retribucions dels`membres dels òrgans de govern dels Ens Locals, atenent al tipus d’entitat local de que es tracti, així com a criteris objectius de població, circumstàncies socio-econòmiques de l’entorn i altres circumstàncies de caràcter administratiu.

Pel que s’ha avançat, la intenció és que cap alcalde ni president de Diputació pugui cobrar més que un ministre (68.981,88 euros) , ni que les retribucions de la Corporació Municipal puguin suposar més d’un 0,6% del total de despeses del pressupost municipal.

Aquestes limitacions seran objecte de discussió i haurem d’esperar a veure com queden reflectides en la Llei d’acompanyament dels Pressupostos de l’Estat per al 2013.