L’ESTAT ES RESERVA EL NOMENAMENT DELS FUNCIONARIS AMB HABILITACIÓ ESTATAL
La Llei 7/2007, de 12 d’abril, sobre l’Estatut bàsic del Treballador Públic, va venir a derogar diferents parts de l’articulat de la Llei de Bases de Règim Local (LBRL) que feien referència a les disposicions comunes sobre funcionaris de carrera.
Ara l’avantprojecte de llei per a la racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local torna a incloure en la LBRL part d’aquell articulat amb una finalitat: donar preeminència a la figura de l’interventor municipal i reforçar les seves funcions de control intern i fiscalització.
L’Estat vol donar la màxima autoritat als interventors municipals, els quals passen a dependre directament d’ell. I en el seu projecte recentralitzador, assumeix tots els processos per a proveir les places de funcionaris amb habilitació de caràcter estatal.
Un exemple: s’afegeix un apartat en l’article 93 que fixa que serà l’Estat qui fixarà uns màxims i uns mínims per als complements específics , la qual cosa impedirà que els ajuntaments amb vacants no proveeixin aquest complement per a evitar que un funcionari de carrera opti a la vacant en els concursos anuals per a proveir-les.
Un altre exemple: l’Estat es reserva la convocatòria de l’oferta de tots els funcionaris de carrera amb habilitació estatal, ja siguin secretaris o interventors, que el 2007 havia estat traspassada a les comunitats autònomes.
I un darrer exemple: en els concursos per a la provisió d’aquests llocs els mèrits generals que fixa l’Estat tindran una puntuació de fins el 85% del total, els que corresponien a les especialitats de l’organització territorial de la Comunitat Autònoma un 10% i els mèrits locals un 5%. Aquesta relació era fins ara, segons la norma catalana que desplegava la Llei 7/2007 del 20-40-40 i passa a ser de 85-10-5 (!).
No s’admetrà el nomenament de funcionaris interins ni els nomenaments accidentals tret de casos excepcionals i prèvia comunicació a l’Administració que exerceixi la tutela.
L’objectiu d’aquesta reforma és l’assumpció per part de l’Estat de totes les competències per al nomenament d’aquest personal funcionari.
ES REFORÇA EL CONTROL INTERN DELS INTERVENTORS LOCALS
El següent objectiu de la nova norma, realitzat amb una modificació de l’article 213 de la Llei d’Hisendes Locals sobre control intern dels ens locals, és reforç de la figura de l’interventor municipal com a màxim responsable de la fiscalització interna i amb obligacions estrictes per a realitzar-la.
La modificació de l’article 213 de Llei d’Hisendes Locals estableix :
1) Que l’Estat establirà les normes sobre procediments de control, metodologia d’aplicació, criteris d’actuació, drets i deures del personal controlador (interventor municipal) i destinataris dels informes de control.
2) Els interventors trametran amb caràcter anual a la Intervenció General de l’Estat un informe resum dels resultats dels controls anuals.
La modificació de l’article 218 de la Llei d’Hisendes Locals amplia l’apartat relatiu als informes sobre resolució de discrepàncies:
1) L’interventor elevarà informe al Ple municipal de totes les resolucions adoptades per l’Alcalde que s’hagin realitzat amb l’informe desfavorable de la Intervenció. Aquest informe al Ple constituirà un punt independent en l’ordre del dia de la corresponent sessió plenària.
2) L’interventor trametrà anualment al Tribunal de Comptes totes les resolucions i acords adoptats per l’Alcalde i pel Ple amb informe desfavorable de la Intervenció municipal.
La Llei 7/2007, de 12 d’abril, sobre l’Estatut bàsic del Treballador Públic, va venir a derogar diferents parts de l’articulat de la Llei de Bases de Règim Local (LBRL) que feien referència a les disposicions comunes sobre funcionaris de carrera.
Ara l’avantprojecte de llei per a la racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local torna a incloure en la LBRL part d’aquell articulat amb una finalitat: donar preeminència a la figura de l’interventor municipal i reforçar les seves funcions de control intern i fiscalització.
L’Estat vol donar la màxima autoritat als interventors municipals, els quals passen a dependre directament d’ell. I en el seu projecte recentralitzador, assumeix tots els processos per a proveir les places de funcionaris amb habilitació de caràcter estatal.
Un exemple: s’afegeix un apartat en l’article 93 que fixa que serà l’Estat qui fixarà uns màxims i uns mínims per als complements específics , la qual cosa impedirà que els ajuntaments amb vacants no proveeixin aquest complement per a evitar que un funcionari de carrera opti a la vacant en els concursos anuals per a proveir-les.
Un altre exemple: l’Estat es reserva la convocatòria de l’oferta de tots els funcionaris de carrera amb habilitació estatal, ja siguin secretaris o interventors, que el 2007 havia estat traspassada a les comunitats autònomes.
I un darrer exemple: en els concursos per a la provisió d’aquests llocs els mèrits generals que fixa l’Estat tindran una puntuació de fins el 85% del total, els que corresponien a les especialitats de l’organització territorial de la Comunitat Autònoma un 10% i els mèrits locals un 5%. Aquesta relació era fins ara, segons la norma catalana que desplegava la Llei 7/2007 del 20-40-40 i passa a ser de 85-10-5 (!).
No s’admetrà el nomenament de funcionaris interins ni els nomenaments accidentals tret de casos excepcionals i prèvia comunicació a l’Administració que exerceixi la tutela.
L’objectiu d’aquesta reforma és l’assumpció per part de l’Estat de totes les competències per al nomenament d’aquest personal funcionari.
ES REFORÇA EL CONTROL INTERN DELS INTERVENTORS LOCALS
El següent objectiu de la nova norma, realitzat amb una modificació de l’article 213 de la Llei d’Hisendes Locals sobre control intern dels ens locals, és reforç de la figura de l’interventor municipal com a màxim responsable de la fiscalització interna i amb obligacions estrictes per a realitzar-la.
La modificació de l’article 213 de Llei d’Hisendes Locals estableix :
1) Que l’Estat establirà les normes sobre procediments de control, metodologia d’aplicació, criteris d’actuació, drets i deures del personal controlador (interventor municipal) i destinataris dels informes de control.
2) Els interventors trametran amb caràcter anual a la Intervenció General de l’Estat un informe resum dels resultats dels controls anuals.
La modificació de l’article 218 de la Llei d’Hisendes Locals amplia l’apartat relatiu als informes sobre resolució de discrepàncies:
1) L’interventor elevarà informe al Ple municipal de totes les resolucions adoptades per l’Alcalde que s’hagin realitzat amb l’informe desfavorable de la Intervenció. Aquest informe al Ple constituirà un punt independent en l’ordre del dia de la corresponent sessió plenària.
2) L’interventor trametrà anualment al Tribunal de Comptes totes les resolucions i acords adoptats per l’Alcalde i pel Ple amb informe desfavorable de la Intervenció municipal.